Soep- en zeepconcern Unilever weet ogenschijnlijk méér te halen uit minder merken, onder meer met de mannengeurtjes van Axe. Maar de grote Zwitserse concurrent op voedingsgebied, Nestlé, heeft per saldo een hogere merkwaarde.
Axe, Dove, Becel, Ola en Lipton. De merkenportefeuille van de Brits-Nederlandse multinational Unilever is indrukwekkend. En vergeleken met een jaar eerder heeft Unilever zo’n 8 miljard dollar aan de totale waarde van zijn merken toegevoegd, blijkt uit een nieuw ranglijstje van merkenbureau Brand Finance.
De totale waarde van de merken van Unilever bedraagt bijna 43 miljard dollar, 18 procent meer dan een jaar eerder, zo schat Brand Finance. Het merkenbureau verwijst specifiek naar de invloed van een nieuwe campagne voor mannenmerk Axe.
Merkwaarde: Unilever versus Nestlé
Fijn voor Unilever, maar de afstand tot het Zwiterse Nestlé – een grote concurrent op voedingsgebied – blijft groot. Nestlé’s merken hebben een waarde van bijna 67 miljard dollar, een groei van 14 procent vergeleken met een jaar eerder en 24 miljard dollar méér dan Unilever, blijkt uit de ranglijst van Brand Finance.
Kijk je in detail naar de cijfers, dan blijkt dat Brand Finance 103 merken van Unilever heeft gemeten en 539 merken van Nestlé. Hoewel Unilever zelf aangeeft ruim 400 merken te exploiteren, baseert Brand Finance zich op merkgroepen die op basis van de rapportage van bedrijven zelf kwantificeerbaar zijn, laat de woordvoerder van Brand Finance desgevraagd weten.
Unilever krijgt op basis van 103 merken een waarde per merk toegekend van ruim 400 miljoen dollar, tegen gemiddeld ruim 100 miljoen dollar voor Nestlé. Unilever kan dus bogen op een gemiddeld hogere waarde per merk in de ranglijst van Brand Finance.
Maar in de mondiale top honderd van meest waardevolle merkportfolio's stijgt Nestlé dit jaar van positie 9 naar 7, terwijl Unilever stabiel blijft op plaats 22.
(bron: Brand Finance; klik voor uitvergroting)
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl